Ahad, 15 November 2009

PROFESIONALKAH KITA?

Salam sejahtera semua...

Nampaknya di mana-mana cerita tentang Piala Malaysia masih lagi menjadi bual bicara. Pelbagai pandangan yg diutarakan, pro dan kontra dalam memberikan pendapat tentang kekalahan Pasukan Kelantan atau lebih dikenali 'THE RED WARRIORS'.

Saya tidak begitu arif tentang bolasepak, tetapi sejak kebangkitan pasukan kelantan, saya mula meminati sukan bola sepak dan turut teruja dengan kemampuan pasukan negeri kita melangkah ke perlawanan akhir Piala Malaysia baru2 ini.

Apa yang ingin saya kongsikan di sini, sebagai penyokong, tunjukanlah sifat profesionalisma kita dalam menyokong mereka. Kalah atau menang itu sudah menjadi adat bertanding. Memang kecewa bila kalah, itu yang kita rasa. Apa lagi mereka yang bermain. Dalam perlawanan besar begitu, sebagai seorang pemain, perasaan bercampur baur. Apatah lagi harapan puluhan ribu peminat tergalas di bahu mereka. Namun nasib tidak menyebelahi mereka. Saya sedikit terkilan dengan kata-kata pedas @ cemuhan yang dilemparkan kepada pasukan bolasepak kita.

Pengurusan pasukan Kelantan tidak pernah memaksa mana-mana peminat untuk ke Bukit Jalil. Malah peminat sendiri yang sanggup berhabisan (wang, tenaga, masa dsbg) untuk ke sana memberikan sokongan.

Apakan daya pemain tidak dapat memberikan yang terbaik untuk penyokong setia. Mereka juga manusia biasa. Darah yang mengalir dalam diri mereka juga darah yang berjiwa Kelate macam kita. Tak pun, berjuang untuk majikan yang memberi gaji kepada mereka.

Mungkin cemuhan itu sekadar melepas marah di dada. Tapi fikirkanlah, apakah ayat yang digunakan bisa mengguris hati mereka (pengurusan n player). Sebagai penyokong profesional, kita perlu melihat dari pelbagai sudut. Jangan hanya menyokong apabila menang tetapi mengutuk memaki apabila KALAH.

Jika kita sendiri yang bermain, belum tentu kita boleh capai tahap seperti mereka. Berilah sokongan yang tidak berbelah bagi kepada mereka. Sedangkan Manchester United yang hebat pun boleh kalah, apalagi pasukan kita yg boleh dikatakan masih dalam proses 'pemulihan'....jika kita rakyat kelantan sendiri mengutuk mereka, apalagi orang luar.

Berilah mereka peluang untuk terus membuktikan kebolehan. Sekurang-kurangnya....dengan kejayaan 'THE RED WARRIOR' layak ke perlawanan akhir Piala Malaysia, kita di seluruh Kelantan mendapat CUTI PERISTIWA....ada juga 'sesuatu' yg dihadiahkan oleh mereka kepada kita semua.

Apapun, saya yakin, tahun depan sekiranya 'THE RED WARRIOR' melangkah ke perlawanan akhir....'peminat yang sama juga akan ke Bukit Jalil'.

Renung-renungkanlah.........

sekadar luahan..... LailatulHafiza@womenredwarriorsfan





Tiada ulasan:

Catat Ulasan